Search Rejseliv.dk Søg
 

Verdens 10 mest skræmmende landingsbaner


Nogle lufthavne giver selv de mest erfarne piloter sved på panden.

Af Leif Poulsen
Mandag den 1. september 2008



Magasinet Travel and Leisure har listet de 10 mest skræmmende landingsbaner, gengivet i branchebladet Take Off.

1. Paro Airport, Bhutan
Kun otte piloter har tilladelse til at lande her, hvor det kræver sit at navigere et fly ned i den smalle dal, omgivet af Himalayas næsten fem kilometer høje bjerge.

2. Princess Juliana International Airport, St. Maarten
På den caribiske ø St. Maarten kommer de store fly ekstremt lavt ind over Maho-stranden for at få mest muligt ud af den kun 2.180 meter lange landingsbane.

3. Gibraltar Airport, Gibraltar
Så snart hjulene rammer asfalten, gælder det om at bremse - for der er kun ca. 1.800 meters landingsbane.

4. Barra Airport, Barra, Skotland
På Barra, en lille ø i det ydre Hebrider, lander særligt udstyrede Twin Otter-propelfly på det hårde sand.

5. Toncontín Airport, Tegucigalpa, Honduras
Fly større end Boeing 757 kan ikke lande i Toncontín-lufthavnen, hvor landingsbanen kun er 1.900 meter.


6. John F. Kennedy, New York, USA
Skal flyene lande på JFK's bane 13L skal de følge en krævende luftvej, hvor piloterne bl.a. skal holde sig klar af fly fra byens to andre lufthavne.


7. Madeira Airport, Funchal, Madeira
Skal der landes på bane 5, skal flyet lavt henover højdedrag og så i sidste minut krænge hårdt til højre for at komme i linje med landingsbanen.

8. Juancho E. Yrausquin Airport, Saba
Med under 400 meter landingsbane, er der ikke plads til fejl. Samtidig er der ofte heftige kastevinde, som stiller store krav til piloterne.

9. Reagan National Airport, Washington D.C., USA
Piloterne på vej mod Reagan National-lufthavnen skal følge en smal strimmel luft, den såkaldte River Visual, inden et skarpt sving for at ramme lufthavnen.

10. Matekane Flyveplads, Lesotho
I Matekane lander primært nødhjælpsorganisationer på en 400 meter lang bane på kanten af en stejl kløft.
Og det er så godt som umuligt at lette på de 400 meter. I stedet må piloterne dumpe flyet ud over den 600 meter dybe kløft, til de har luft under vingerne.

0 kommentarer | 


Tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev

Følg Rejseliv.dk her:

 

 


 
 

Her er vores bedste guides:

 

 

n/a

Rejseliv. dk er flyttet

Rejseliv har hidtil boet online på rejseliv.dk, men er nu flyttet ind hos Berlingske på adressen b.dk/rejseliv. Læs mere

Sydeuropa lokker i efterårsferien

Norwegian har en markant stigning i antallet af passagerer på de sydeuropæiske ruter efterårsferien i forhold til sidste år. Læs mere

Så østrigsk som det kan blive

Zell am See er en østrigsk by i den klassiske stil med smukke gamle palæer og alpehuse med pyntede altaner – og så et tvist af det nyeste design. Læs mere


Tilmeld dig nyhedsbrevet

n/a

Find overnatning i Danmark