Search Rejseliv.dk Søg
 

Verdens travleste bydel

Den berømte fodgængerovergang i den nærliggende bydel Shibuya er verdens flittigst benyttede af slagsen. Ofte krydser mere end 2.000 mennesker gaden, når der er grønt.

Flere billeder


Hverken Shanghai, London eller New York kan hamle op med Tokyo, når det handler om organiseret menneskemylder. Shinjuku er verdens travleste bydel.


Tokyos travleste steder

Shinjuku: Enormt business-, shopping- og forlystelses-distrikt, der rummer verdens travleste station. Tag f.eks. elevatoren op til den gratis udflugtsplatform på 45. etage i Tokyos rådhus, eller gå på shopping i de ufattelige mængder butikker ud for hovedstationens østudgang eller spadser en tur ned gennem det bizarre Kabukicho, der er Østens største såkaldte Red Light District.

Ikebukuro: Nord for Shinjuku ligger den næsten lige så summende bydel Ikebukuro med sit virvar af forretningsgader, enorme stormagasiner og indkøbsmekkaet Sunshine City, der oprindelig var Tokyos højeste bygning. Med sine 2,7 mio. daglige rejsende er Ikebukuro Station verdens næsttravleste og rummer, ligesom Shinjuku Station, et omfattende netværk af underjordiske gader.

Shibuya: Lidt syd for Shinjuku ligger en sand magnet for japansk storbyungdom, bydelen Shibuya, med sine utallige modebutikker og lækre caféer. Med sine 2,4 mio. daglige passagerer er Shibuya Station Tokyos tredje travleste, og foran stationens hovedudgang kan man fornøje sig ved at gå over verdens flittigst benyttede fodgængerovergang. Ofte går flere end 2.000 over ad gangen, når der er grønt.

Yamanote Line: Hver dag hopper 3,7 mio. passagerer på Tokyos mest berømte togbane Yamanote Line, der kører i en konstant cirkelrute i det centrale Tokyo – tilmed over jorden, hvilket giver turisten et fremragende kig på en lang række af storbyens attraktioner. Banen er 34,5 km lang, en hel baneomgang tager mellem 59 og 65 minutter, og prisen for en hel omgang er sølle 130 yen (10 kr.).



Rejseinfo

Transport: SAS har en daglig og direkte flyafgang fra København til Tokyo, men man kan også flyve til Tokyo med f.eks. Lufthansa, Austrian eller Finnair via henholdsvis Frankfurt, Wien og Helsinki. Returprisen på økonomiklasse veksler afhængig af sæson og flyselskab mellem ca. 6.000 og 9.000 kr.

Ophold: Der er masser af hoteller at vælge imellem i Shinjuku. Priser fra 500 kr. per nat.

Bedste rejsetidspunkt: De bedste årstider at besøge Japan på er forår og efterår. Sommeren kan være ulidelig lummervarm.

Info: jnto.go.jp/eng/


Af Lars Henrik Aagaard
Søndag den 24. februar 2013



« Forrige | 1 | Side 2

Shinjuku Station kommer aldrig til at vinde nogen arkitekturpris. Den er et sammensurium af stilretninger, og i et sådant omfang bygget direkte sammen med hele fire stormagasiner, at det kan være vanskeligt at afgøre, hvor verdens travleste station slutter, og andre kæmpebygninger tager over. Men det indebærer ikke, at stationen og dens omgivelser er kulturløse.

Hvis man holder af den store japanske forfatter Haruki Murakami, kan man opsøge flere steder, hvor centrale scener i hans fængslende murstensromaner udspiller sig. Det gælder bl.a. i »Trækopfuglens krønike«, hvor titelpersonen, den arbejdsløse Toru Okada, på et tidspunkt fordriver tiden ved dag ud og dag ind at sidde foran stationens vestudgang og bare studere havet af mennesker, der passerer forbi. Til sidst møder han en ekstremt elegant og velhavende kvinde, der fører ham på en skæbnesvanger rejse yderligere ind i det magiske Tokyo.

På tilsvarende vis foretager hovedpersonen i forfatterens aktuelle bestseller »1Q84«, læreren og forfatteren Tengo, adskillige togrejser fra Shinjuku Station.

Man behøver dog ikke være fan af Haruki Murakami for at kunne få timer til at gå med at forsøge at mætte øjnene med skuet af det vældige menneskemylder.

Hvis man stiller sig op foran stationens sydudgang, kan man i timevis studere de evige togsæt, der slanger sig ind på stationen under én, kigge ned på slugterne af voldsomt trafikerede gader med utallige neonreklamer, hvor hundredvis af mennesker krydser gaden, når bliver grønt, eller løfte blikket og betragte den vilde skyline, der bl.a. rummer det særprægede og 204 meter høje såkaldte Cocoon Tower og mobilselskabet NTT Docomos 240 meter høje kopi af Empire State Building med det enorme ur uden på.

Shinjuku og dens enorme hovedstation
 har en dramatisk historie bag sig.
Oprindeligt havde Tokyo, der i gamle dage hed Edo, kun et enkelt regulært centrum, nemlig kvarteret omkring den nuværende TokyoStation og den oldgamle bro Nihonbashi.

Men efterhånden som byen voksede, hvilket den gjorde med forrygende hast, opstod nye bycentre, og Shinjuku i det vestlige Tokyoblev for alvor en summende og integreret del af hovedstaden efter det ødelæggende Kanto-jordskælv i 1923, der gjorde det af med ca. 140.000 mennesker.

De amerikanske tæppebombninger af Tokyo i 1945 lagde imidlertid op mod 90 procent af det næsten nyopførte Shinjuku i ruiner, hvorefter en omfattende genopbygning blev indledt.

I de første år efter krigen var bydelen berygtet for sin omfattende sortbørshandel og for de mange sultne og fattige, der her så en mulighed for at tjene et par lyssky yen.

Men langsomt udviklede bydelen sig til et farverigt business- og forlystelsescentrum, og med byregeringens flytning i 1991 til Shinjuku og det nyopførte magtfulde rådhus var Shinjukus position som metropolens mest dynamiske og verdens mest menneskemyldrende område beseglet.

I dag kan ingen turist for alvor hævde at have oplevet Tokyo, hvis ikke besøget har involveret et daglangt besøg i Shinjuku.

Læs også: Guide til 24 timer i Tokyo




« Forrige | 1 | Side 2

1 kommentarer | 

Kommentarer


Skrevet af BennyBlogger, man, 25/02/2013 - 11:09 - Indberet som upassende

Jeg var der sidste år. Ganske fantastisk. Jeg har nogle billeder derfra som ligger her: http://bitspot.dk/blog/Tips/tokyo/


Tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev

Følg Rejseliv.dk her:

 

 


 
 

Her er vores bedste guides:

 

 

n/a

Rejseliv. dk er flyttet

Rejseliv har hidtil boet online på rejseliv.dk, men er nu flyttet ind hos Berlingske på adressen b.dk/rejseliv. Læs mere

Sydeuropa lokker i efterårsferien

Norwegian har en markant stigning i antallet af passagerer på de sydeuropæiske ruter efterårsferien i forhold til sidste år. Læs mere

Så østrigsk som det kan blive

Zell am See er en østrigsk by i den klassiske stil med smukke gamle palæer og alpehuse med pyntede altaner – og så et tvist af det nyeste design. Læs mere


Tilmeld dig nyhedsbrevet

n/a

Find overnatning i Danmark