Search Rejseliv.dk Søg
 

Sådan slipper du af med din flyskræk


Det har aldrig været så sikkert at flyve, som det er nu. Alligevel lider mange danskere af flyskræk. Rejseliv guider med apps, kurser og gode råd.

Af Mikkel Mayner Lind
Mandag den 17. december 2012



« Forrige | 1 | Side 2 | 3 | 4 | Næste »

10 gode råd fra flyvepsykologen

Har du angst for at flyve eller skulle flyskrækken pludselig sætte sig i dig, er der heldigvis hjælp og gode råd at hente til, hvad du kan gøre før og under flyveturen.


Fem før flyveturen

Undgå dehydrering og hold blodsukkeret oppe
Dehydrering forstærker flyskræk, så drik rigeligt med vand og juice. Spis lidt oftere end normalt, på den måde bevarer du din energi og får lettere ved at kontrollere din angst.

Undgå kaffe
Koffeinholdige produkter vil forværre din flyskræk. Kaffe skaber hjertebanken, man får mere energi og får stærkere kropslige symptomer, og det vil forværre ens tanker og ubehag.

Undgå alkohol og medicin
Selv om rusmidler kortvarigt kan dæmpe nogle angstsymptomer, så har de rent faktisk en tendens til at forværre problemet. Alkohol har en anden effekt i højden. Et glas vin på flyet er ækvivalent til næsten to på jorden.

Søg viden om flyvning
En lille smule uddannelse kan hjælpe, men undgå at opsøge viden om tidligere flyulykker. Det er vigtigt med information, men lad være med kun at læse om flykatastrofer og -havarier, det vil blot forværre tilstanden.

Flyv, så ofte du kan
Du må ikke undgå at flyve. Hvis du undgår at flyve, kan det forværre din flyskræk. Behandling af frygt og fobier har den højeste succesrate ved eksponering. Disse strategier kan mindske flyskræk, og gør det mere tåleligt, men de får normalt ikke flyskrækken til helt at forsvinde.

 

Fem under flyveturen

Benyt afslapning og distraktionsteknikker
Lyt til beroligende musik, og træk vejret dybt ind gennem næsen i fem sekunder og pust langsomt ud gennem munden i fem sekunder.

Fokus på de positive grunde til at flyve
Tænk på destinationen – ikke selve transporten dertil. Fokuser på alt det gode og visualiser dig selv ligge på stranden og slappe af, eller tænk på forretningsmødet, du skal ned til og brug evt. tiden på forberedelse.

Flyt fokus
Tænk på turbulens som små bump på vejen samtidig med, at du fokuserer på omgivelserne. Tæl eksempelvis stolerækker, antal mænd og kvinder, eller start en samtale med sidemanden.

Hold dig aktiv
Aktiver dine tanker f.eks. ved at læse en bog eller fordyb dig i en film. På den måde kan du flytte dine tanker og aktivere dem i en anden retning, så er der ikke plads til tanken »jeg falder ned og dør«.

Vær åben og ærlig omkring din flyskræk
Når du er ombord på flyet, så vær åben og ærlig omkring din flyskræk. Tal med kabinepersonalet og passagererne omkring dig.

Kilde: pilot og flyvepsykolog Kathrine Marie Elmer

Næste side: Fire kurser mod flyskræk

« Forrige | 1 | Side 2 | 3 | 4 | Næste »

0 kommentarer | 


Tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev

Følg Rejseliv.dk her:

 

 


 
 

Her er vores bedste guides:

 

 

n/a

Rejseliv. dk er flyttet

Rejseliv har hidtil boet online på rejseliv.dk, men er nu flyttet ind hos Berlingske på adressen b.dk/rejseliv. Læs mere

Sydeuropa lokker i efterårsferien

Norwegian har en markant stigning i antallet af passagerer på de sydeuropæiske ruter efterårsferien i forhold til sidste år. Læs mere

Så østrigsk som det kan blive

Zell am See er en østrigsk by i den klassiske stil med smukke gamle palæer og alpehuse med pyntede altaner – og så et tvist af det nyeste design. Læs mere


Tilmeld dig nyhedsbrevet

n/a

Find overnatning i Danmark