Search Rejseliv.dk Søg
 

Priskrig på første klasse

Seabourn Quest ved den italienske ø Elba. Foto: PR

Flere billeder


Verdens bedste rederier var før udenfor økonomisk rækkevidde for almindelige mennesker. Men krise og overkapacitet har presset priserne på langt ned.


Luksustilbud lige nu


  • Seabourn: 7 nætter i Caribien, i udvendig kahyt, afrejse 16. december. 13.995 kr.

  • Silversea: 8 nætter til Kanarieøerne og Marokko, i suite med balkon, afrejse 22. februar. 14.995 kr.

  • Seabourn: 18 nætter i Det Røde Hav i udvendig suite, afrejse 18. april. 28.495 kr.


Søg billige krydstogter her på Rejseliv.dk



Find rundt i rederi-kategorierne

Standard: Carnival Cruise Lines, Royal Caribbean, Norwegian Cruise Line, MSC Cruises, Disney Cruise Line, Costa.

Premium: Celebrity Cruises, Holland America Line, Princess Cruises, Cunard, Star Clipper.

Upper Premium/Luksus: Oceania Cruises, Azamara Club Cruises, Paul Gauguin, Regent Seven Seas Cruises, SeaDream Yacht Club, Windstar Cruises.

Ultraluksus: Crystal Cruises, Seabourn, Silversea Cruises

Kilde: cruising.org


Af Kirsten Stendevad
Mandag den 12. november 2012



« Forrige | 1 | Side 2

Hos Seabourn synes den reelle standardpris efterhånden at være 15.000 kroner pr. person for en uge. Og det er jo en stor check at skrive ud.

Men ...
For det første skriver man kun én check.
»All inclusive« er i dag standard hos ultra-deluxe-rederierne – og det er virkelig alt inklusive – og vi taler ikke om gryderetter og vin anbefalet af førende hovedpinepille-producenter, som på »familievenlige« all inclusive-hoteller.

På en nylig tur med Seabourn Odyssey fristede syvretters-menuen en tilfældig aften med kaviar, hummer-paté, rødbede-mango-sorbet, oksemørbrad og dampende dessertsoufflé med vaniljesesauce – og lidt ost, hvis man var skamløs nok, og havde elastik i bukselinningen. Kvalitetsvin, drinks og ægte champagne flyder ligeså naturligt, kvit og frit.

Store beløb til drikkepenge
Mht. kahytterne er de hos Seabourn typisk suiter på mindst 25 kvm, det dobbelte af de almindelige skibe.
En udvendig kahyt hos de andre rederier koster typisk små 8000 kroner.
Men hertil skal man så bruge 2.500-5.000 kroner for aktiviteter, vin og drinks, specialrestauranter – og ikke mindst de irriterende og store obligatoriske beløb til drikkepenge, der plager branchen.
Det gælder ikke ultra-deluxe skibene.

Man kan også sammenligne med et uglamourøst kategori fire Sunwing-hotel hos Spies på Mallorca i højsæsonen. Det koster 9.000 kroner. Læg hertil alt det løse.
Og så er der kvaliteten af alt det, man får, når man går ultra-deluxe.
»Det er som at sammenligne Jensens Bøfhus med Falsled Kro,« siger Jesper Boas
Schmidt.

Jeg har tidligere sejlet med Seabourn og var nysgerrig efter, om rederiet kunne holde standarden med flere skibe og lavere priser.
Champagne og cocktails flyder stadig frit.
Man kan stadig spise hvor man vil, når man vil (ingen faste seatings her), og man kan også få sine syv retter bragt til kahytten, ret for ret, hvis der nu skulle gå balkon-romantik i den, eller hvis man bare ikke kan løsrive sig fra det omfattende on demand-film-anlæg.

Tjeneren kommer stadig uopfordret med sorbet og andre små overraskelser, når man ligger og soler sig ved jacuzzien.
Og personalet gør sig fortsat store anstrengelser for at lære ens navn og yndlingsdrink.  
»Vi ansætter først og fremmest personalet for deres attitude,« fortæller restaurant-manager Julian Petrasuc, der ubeskedent hævder, at 90 procent af gæsterne kommer på grund af personalets serviceniveau.
Den største forskel på de »gamle« Sea-bourn skibe og de nye større ligger i netop størrelsen. Der er plads til dobbelt så mange passagerer, men skibene er tre gange så store og har mere plads pr. passager end hos nogen andre rederier.
Men borte er intimiteten – følelsen af at være på sin rige vens yacht. Der skal man holde sig til Seabourns gamle skibe, eller vælge rederiet Seadreams endnu mindre skibe.

Og her er vi ved en vigtig pointe ved ultra-deluxe-skibe – selv om de har en tendens til at vokse for tiden, er de generelt langt mindre og mere understated end de store midprice-rederiers vandrutschebaner og klatrevægge.
Kun Crystal Cruises har luksusskibe i fuld størrelse, med al den underholdning, der følger med.

Og hvis det lyder som et problem, så husk, at små luksusskibe sejler, hvor de store ikke kan. Seabourn Odyssey sejlede mig ind i bunden af Middelhavets længste »fjord« til byen Kotor i Montenegro – af mange beskrevet som »Dubrovnik, før den blev ødelagt af turister«. Skibet kunne kun lige vende rundt derinde blandt bjergene, som vi havde helt for os selv.

Så varer luksus-prisfesten ved?
Nej, siger rederierne, dette er et gyldent øjeblik, og priserne vil gå op igen.
Det ville jeg nok også sige, hvis jeg var dem. Men har de ret, er det bare med at komme af sted – det bliver næppe billigere.

Læs også: Se verdens bedste krydstogtskibe

« Forrige | 1 | Side 2

0 kommentarer | 


Tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev

Følg Rejseliv.dk her:

 

 


 
 

Her er vores bedste guides:

 

 

n/a

Rejseliv. dk er flyttet

Rejseliv har hidtil boet online på rejseliv.dk, men er nu flyttet ind hos Berlingske på adressen b.dk/rejseliv. Læs mere

Sydeuropa lokker i efterårsferien

Norwegian har en markant stigning i antallet af passagerer på de sydeuropæiske ruter efterårsferien i forhold til sidste år. Læs mere

Så østrigsk som det kan blive

Zell am See er en østrigsk by i den klassiske stil med smukke gamle palæer og alpehuse med pyntede altaner – og så et tvist af det nyeste design. Læs mere


Tilmeld dig nyhedsbrevet

n/a

Find overnatning i Danmark