Search Rejseliv.dk Søg

Helt tæt på djævlens hals

"Halsen" er en hestesko-formet kløft og intet mindre end 13.000 kubikmeter vand i sekundet raser 80 meter ned i "djævlens hals". Foto: Mikkel Mayner Lind

Det tordner og brager. Lyden her på grænsen mellem Argentina og Brasilien er overvældende. Men den kommer ikke oppefra, som torden sædvanligvis gør - den kommer vandfaldet .

Af Mikkel Mayner Lind
Tirsdag den 17. april 2007

Fra de enorme vandmasser, der fosser ud over klipperne og falder hele 80 meter ned i jorden. Den kommer fra et af verdens største og mest frygtindgydende vandfald - den kommer fra Iguazú Falls i den sydlige del af Sydamerika.

Da vi fik øje på vandfaldene, gik tiden i stå. Synet var sindsoprivende. Mest af alt lignede Iguazú-vandfaldene et gigantisk hul i Jordens overflade, der umætteligt sugede alt til sig. Vi var nødt til at spærre øjnene helt op og blinke en ekstra gang for at kunne begribe omfanget af disse vandfald. Så langt øjet rakte, steg der "støvvand" op fra faldene i den frodige, grønne regnskov.

Da vandfaldene deles midt over af den brasiliansk-argentiske grænse, betyder det, at man skal besøge begge lande for at få det hele med. Selvom man skal igennem en lidt langsommelig grænsekontrol for at komme fra den ene side til den anden, har begge lande heldigvis gjort det nemt at bevæge sig rundt på hver af deres respektive sider. Et omfangsrigt net af stier og broer knytter diverse kringelkroge af faldene sammen, så man nemt kan se dem til fods.

Vi startede med en gåtur på den Argentinske side, som gav os mulighed for at komme tæt på de larmende vandfald. Vi gik langs de anlagte stier og fik "wauw"-oplevelser ved hvert sving, når nye vandfald kom til syne. Og lige da vi troede, at det ikke kunne blive vildere - blev det selvfølgelig en DEL vildere.

Djævlens hals

Bare navnet på skiltet ved indgangen burde have forberedt os på, hvad der ventede. "Garganto do Diablo" stod der - djævlens hals. Et frygtindgydende navn, og ikke mindst et ligeså frygtindgydende syn. "Halsen" er en hestesko-formet kløft og intet mindre end 13.000 kubikmeter vand i sekundet raser 80 meter ned i "djævlens hals". Vi fik nærmest følelsen af at blive suget med ned.

Den brasilianske side tilbyder et mere panoramisk vue over vandfaldene. Her fik vi virkelig en indsigt i hvor store og vidtrækkende de mange vandfald er. Fra øst til vest, lige foran os og langt væk i horisonten var der vandfald.

På denne side stiftede vi for alvor bekendtskab med regnskovens sommerfulge. Overalt i Nationalparken, som vandfaldene ligger i, sværmer farverige sommerfugle én masse. De er utrolig smukke, udformet i alle tænkelige farver og kombinationer. I Danmark skal man jagte dem rundt for at få et ordentligt glimt. Her kommer de i stedet flyvende hen til de besøgende, og vi oplevede flere gange at have et par stykker siddende på fingre og fødder.

Kom helt tæt på

Selvom vi var yderst tilfredse med gåturene, blev vi alligevel fristet. Utallige adventure-firmaer tilbyder obskure måder at se vandfaldene på. Fra rappelling over helikopterture til en tur i kayak. Ved synet af helikopterne startede "Airwolf"-melodien for vores indre ører, og målrettede gik vi hen imod den. Men da prisen kom til syne, krøb vi i stedet i par orange redningsveste og hoppede ned i en lidt billigere adventure-mulighed; en speedbåd.

Vi nåede lige at sætte os til rette i båden sammen med 13 andre og pakke kameraet ind i plastik, før vi susede af sted hen over vandoverfladen. Først kunne vi kun se vandfaldene i horisonten, så kom vi lidt tættere og til sidst - HELT tæt. Lyden af vandet, der splaskede ned fra de høje klipper, blev altomfattende, og det kolde gys rystede gennem vores kroppe, da flere tusinde liter koldt vand ramte os. Vi blev drivvåde fra top til tå. Hele to gange sejlede vi ind under, fordi en gruppe midaldrende mænd fra New Zealand højlydt insisterede på endnu engang.

Fuglepark

Efter flere timer med vandfald, sommerfugle, speedbåde - og new zealændere - havde vi brug for en mere afdæmpet oplevelse, så vi besøgte den nærliggende "Parque das Aves" (fuglepark). Er man en af dem, der i timevis kan sidde på lur bag en busk for at få et glimt af en sjælden hættemåge, så kan dette få pulsen helt op at ringe. Med flere hundrede forskellige fuglearter er dette et paradis for amatør ornitologer.

På en måde minder det om en zoologisk have - strudserne er bag hegn og flamengoerne ligeså. Men størstedelen af den store park består af otte meter høje kæmpe bure midt i regskoven, hvor man kan opleve fuglene helt tæt på. Vi spadserede med knæhøje, knaldrøde fugle, så en påfugl folde sig ud på klods hold og fik intim øjenkontakt med en blåøjet tucan. Da vi ikke lige havde været heldige at spotte colibrier eller se vilde papegøjer flyve fordi ved vandfaldene, var "Parque das Aves" et stort hit.

Byerne

Sindsoprivende kultur eller kaffe på en smart og hip café er ikke noget henholdsvis Puerto Iguazú (Argentina) eller Foz do Iguazú (Brasilien) byder på. Da vi besøgte byerne på hver side af vandfaldene, opdagede vi, at de ikke tilbød noget nævneværdigt ud over steder at spise og sove.

Men det er skam heller ikke at foragte - for efter at have tilbragt en hel dag med nogle af verdens største vandfald, var det faktisk det eneste, vi kunne drive os selv til.