Search Rejseliv.dk Søg
 

Bedre hjælp til danskere i udlandet


Døgnbemanding, mere effektive konsuler og andre tiltag skal sikre danskere i udlandet bedre hjælp i krisesituationer. Et absolut relevant tiltag vurderer direktør fra rejsebranchen.

Af Jens Beck Nielsen, jeni@berlingske.dk
Torsdag den 12. oktober 2006



Borgerservice opruster i 2007 sådan, at danskere i udlandet får bedre hjælp i krisesituationer. Det sker på baggrund af anbefalinger i en ny rapport fra Udenrigsministeriet, som i dag bliver offentliggjort.

Samtidig er det konsekvensen af, at stadig flere danskere rejser og bosætter sig i udlandet. Og at de seneste års voldsomme episoder som al-Qaeda bombesprængninger, tsunamien i Sydøstasien og diverse udbrud af fugleinfluenza har øget forventningerne til hjælp fra myndighederne.

»Pga. den globale mediedækning ved en bedstemor i Hjørring det lige så snart, der er sket noget, som har betydning for barnebarnet, der rejser rundt med en rygsæk i Nepals bjerge. Og vi vil i højere grad kunne give kvalificeret hjælp,« siger Lars Thuesen, afdelingsleder.

Blandt tiltagene er et »24 timers situationscenter«, hvor uroligheder rundt om i verden bliver overvåget. Og hvor man altid kan henvende sig; enten direkte eller gennem viderestilling, hvis man ringer til en ambassade uden for åbningstiden. Situationscentret giver så enten telefonisk hjælp eller alarmerer ambassade i det pågældende land.

Et andet initiativ er en justering af konsulnetværket, så det i højere grad er at finde på populære turistmål. Netværket består af cirka 450 forretningsfolk, advokater og skibsagenter, der arbejder gratis mod at kunne bruge det danske våbenskjold. Historisk set har de været placeret i havnebyer, hvor danske sømænd rodede sig ud i alle mulige og umulige problemer. Men i erkendelsen af, at dette mønster ændrer sig, bliver de nu placeret i bl.a. Marokko og Egypten.

Derudover arbejder Udenrigsministeriet på at styrke EU-samarbejdet sådan, at man i samlet trop redder EU-borgere ud af kriseområder. Og der vil blive søsat oplysningskampagner omkring Borgerservice.

My Travel-direktør Jan Vendelbo, chef for Spies, Tjæreborg og Ving, opfatter tiltaget som en klar gevinst for brugerne:

»Borgerservice tager opgaven meget seriøst. Senest har de i forbindelse med de nye Muhammed-tegninger forhørt sig om eventuelle problemer på rejsemålene. Og det vidner de hér tiltag også om med al tydelighed. Det er en kæmpe udvidelse af trygheden for den rejsende.«

www.um.dk


Læs om borgerservice.

0 kommentarer | 


Tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev

Følg Rejseliv.dk her:

 

 


 
 

Her er vores bedste guides:

 

 

n/a

Rejseliv. dk er flyttet

Rejseliv har hidtil boet online på rejseliv.dk, men er nu flyttet ind hos Berlingske på adressen b.dk/rejseliv. Læs mere

Sydeuropa lokker i efterårsferien

Norwegian har en markant stigning i antallet af passagerer på de sydeuropæiske ruter efterårsferien i forhold til sidste år. Læs mere

Så østrigsk som det kan blive

Zell am See er en østrigsk by i den klassiske stil med smukke gamle palæer og alpehuse med pyntede altaner – og så et tvist af det nyeste design. Læs mere


Tilmeld dig nyhedsbrevet

n/a

Find overnatning i Danmark